
Jak vybrat správný výsuvný, manuální a pevný dopravní sloupek pro náměstí, provozovny, banky, obchody?
Výsuvné sloupky
Výsuvné sloupky z oceli představují bezpečnostní prvek, jehož technologické vybavení se nachází pod úrovní terénu v betonovém/ocelovém pouzdru.

Výsuvné sloupky vyobrazené na obrázku jsou převážně válcového tvaru, nicméně k dostání jsou i s čtvercovým průřezem. Rozlišovacími znaky těchto patníků je způsob jejich vysouvání. Dělí se na manuální, pružinové, elektromechanické a hydraulické. Jednotlivé druhy zmíněných sloupků se v kategorii dále dělí dle průměru, rychlosti vysunutí/zasunutí, hmotnosti, výšky zdvihu, ale také podle odolnosti proti zlomení. Tyto bariéry představují velmi vysoký druh obrany proti jedoucím vozidlům.
Testy, kterými byly jednotlivé patníky podrobeny, ukázaly, že typy s vysokou hmotností a odolností proti zlomení jsou bez problémů schopny zastavit vozidlo o hmotnosti 7,5 t jedoucí rychlostí až 80 km.h-1, tudíž jsou velmi vhodné do městské zástavby.
Dopravně regulační sloupky výsuvné
Pro osazení dopravně regulačního výsuvného sloupku je obvykle nutno v konstrukci vozovky vyhloubit jámu profilu 600x600mm a hloubce cca
1 m, do které je následně sloupek usazen. Oproti bezpečnostnímu sloupku je tedy stavební část méně náročná.
Dopravně regulační sloupky pevné
Kromě výsuvného a ovládacího sloupku jsou obvykle v uličních profilech, kde je realizován nějaký druh zábranového systému, osazeny i doplňující litinové sloupky, příp. balisety, které zamezí objíždění vlastního výsuvného sloupku. V případech, kdy zábranový systém zajišťuje funkci pouze dopravně-regulační, je realizace doplňujících pevných sloupků stavebně nenáročná.
Součástí každého vjezdového profilu, resp. jízdního pruhu, s výsuvným sloupkem by měl být také řídící stojan, který bude sloužit k ovládání výsuvného sloupku. Jeho součástí bude dvoubarevný semafor informující o možnosti průjezdu, interkom pro možnost hlasové komunikace, zámek pro univerzální klíč, jehož prostřednictvím lze sloupek manuálně ovládat a přípravu např. na integraci bezkontaktni karty s dlouhym dosahem, kterou muze mit vozidlo umistenou kdekoli a ridic ji nikam nepriklada.
